Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x

Wycieczka ósmoklasistów do Katowic

18 listopada uczniowie z klasy ósmej B uczestniczyli w wycieczce przedmiotowej z wiedzy o społeczeństwie do Sejmu Śląskiego w Katowicach. Do zwiedzania gmachu sejmu oraz Muzeum Śląskiego zostaliśmy zaproszeni przez Radnego Młodzieżowego Sejmiku Województwa Śląskiego Pana Pawła Wójcika.

Celem wyjazdu było zapoznanie uczniów z funkcjonowaniem samorządu na szczeblu województwa, szczególnie, że uczniowie wcześniej uczestniczyli w wizycie w Urzędzie Gminy. Mogli więc porównać i zadania i sposób podejmowania decyzji na obu szczeblach wspólnot lokalnych. Z kolei wizyta w Muzeum Śląskim daje możliwość „wejścia” w historię i tradycje naszego regionu.

Podczas wizyty spotkaliśmy się z Panią Beatą Białowąs która w Zarządzie Województwa Śląskiego odpowiada m.in. za edukację, promocję i projekty społeczne. Dowiedzieliśmy się jakie są zadania marszałka województwa, sejmiku wojewódzkiego, komisji sejmikowych i jak się powołuje te organy. Wyjaśniono nam na czym polega różnica w powoływaniu wojewody i marszałka wojewódzkiego.

Z kolei Pani Paulina Moskal podczas prezentacji przedstawiła nam wizję działania młodego pokolenia i przekonywała, że każdy może zmienić świat, każdy może być liderem. A wszystko zależy od nas.

Następnie uczestniczyliśmy w symulacji obrad na sali sejmowej (pod kierownictwem radnych młodzieżowych), podczas których nasi uczniowie mogli zabierać głos z mównicy, przekonywać do swoich argumentów, a następnie brać udział w głosowaniu nad symulowanym projektem ustawy.

Zostaliśmy też oprowadzeni po budynku, widzieliśmy salę marmurową, westybul i skarbiec w którym przechowywano złoto z tzw. Skarbu Śląskiego. Poznaliśmy też historię tego największego budynku w II RP.

Mieliśmy możliwość skorzystać z windy paciorkowej (tzw. dźwigu okrężnego), która jeździ nie tylko w górę i w dół, ale także w bok.

Na zakończenie każdy uczestnik został obdarowany upominkiem.

Następnie w Muzeum Śląskim mogliśmy zobaczyć wiele skarbów historii z naszego regionu i nie tylko. Odbyliśmy wizualną podróż przez szlachecką tradycję, kulturę dworu i wsi oraz wyobrażenia naszych lokalnych mitów i wizji. Mogliśmy obcować w dziełami najbardziej znanych polskich malarzy, czyli Matejki, Malczewskiego, Kossaka, Stanisławskiego, Mehoffera, Chełmońskiego i wielu innych.

Odbyliśmy także wędrówkę przez rekonstrukcję Kopalni „Katowice”, czasy zaborów, walkę z germanizacją na Śląsku, tradycje śląskie, I i II wojnę światową, czasy PRL-u i stan wojenny na tychże terenach.

Dziękuję Dyrekcji szkoły za umożliwienie przeprowadzenia tego przedmiotowego wyjazdu.